Recenzija:Cigla - Brick 2005

Žanr :  Action, Crime, Drama
Godina 2005
Redatelj: Rian Johnson
Glavne uloge: Joseph Gordon-Levitt, Lukas Haas, Emilie de Ravin
Trajanje filma : 01:50:00
Datum izlaska :  14 April 2005

Kako biste nazvali čovjeka koji se za svoj redateljski debi odluči za klasični film noir, ali smješten u srednjoškolsko okruženje? Nadodamo li tome činjenicu da je sam i napisao scenarij, vjerojatno ćete pomisliti da se radi o potpunom luđaku osuđenom na propast i neuspjeh. No, puno puta do sada je dokazano da je teško razaznati gdje završava genijalnost, a gdje počinje ludilo. U svakom slučaju, neosporno je da se ovdje radi o čistoj genijalnosti, barem ako mene pitate. Premda na prvu loptu djeluje čudno, nestvarno i neprirodno čuti određene fraze iz ustiju srednjoškolaca, nakon početnih desetak minuta sve legne na mjesto, te se prepustite intrigantnoj i zamršenoj priči u kojoj pratimo rezerviranog samotnjaka Brendana koji primi telefonski poziv od bivše djevojke koja ga moli za pomoć ne specificirajući vrstu gužve u koju je upala, ali je očigledno prestravljena. Nakon par dana nailazi na njeno mrtvo tijelo, koje skriva u namjeri da dođe do njenih ubojica, te tako kreće borba s vremenom i dobro uhodanim sistemom organiziranog dilanja droge unutar škole. U svojoj potrazi on će koristiti sva sredstva dobro poznata svim ljubiteljima noira, poput pritiskanja svjedoka, uvjeravanja šakama, postavljanja zamki puštanjem “tračeva na cestu” (word on the street) i sl. stvari koje ne znam prevesti icon wink Brick (2005) Sve zajedno to izgleda izvanredno, novo i osvježavajuće, te još jednom moram pohvaliti redatelja na iskazanoj hrabrosti. Premda na početku sve djeluje kao zabavan štos, radi se o iznimno dobrom filmu koji nema što zamjeriti puno “ozbiljnijim” predstavnicima žanra. Doduše, kao malu opasku trebam naglasiti da stvarno nije lako pratiti dijaloge koji su prepuni raznih izraza u žargonu, te premda sam film gledao s engleskim titlovima (preporučam svima isto, jer se inače gubi bit), morao sam više puta stiskati rewind kako bi uspio stići pročitati (jako puno izrečenoga i jako brzo) određeni tekst, odnosno razumjeti što je izrečeno. Razlog problema leži i u činjenici da se Johnson koristio jezikom koji je bio karakterističan za krimiće snimljene 30tih godina na ovamo, ali to ne umanjuje užitak gledanja. Kao primjer, mogu navesti jedan mali citat kada Brendan opali vođu skupine junkija, s njegovom ekipom koja promatra sa strane spremna za akciju (bar je tako izgledalo), a on u trenu prozbori ovo: “Throw one at me if you want, hash-head. I got all five senses and I slept last night. That puts me six-up on the lot of you.”

Što se tiče same glume, tu sam ostao poprilično razočaran, jer nitko osim Gordona-Levitta nije bio na razini zadatka. No, potonji je priča za sebe, te sa sigurnošću mogu reći da se sigurno radi o jednom od najperspektivnijih mladih glumaca danas. Nosi cijeli film odigravši fenomenalnu ulogu unutar žanrovskih ograničenja, te je dodatna preporuka za gledanje filma. Uz sve navedeno, moram još spomenuti da je i atmosfera unutar filma odlična zahvaljujući glazbi koja dodatno pojačava napetost i stvara jedinstveni tjeskobni ugođaj neposredne opasnosti koji očekuje glavni lik iza svakoga ugla. Uz glazbu, treba skinuti kapu redatelju i za par zanimljivih kadrova kamere koje jednostavno ne očekujete i ugodno vas iznenade dodatno pridonoseći dinamiku radnji.

Na kraju što drugo reći nego da ovaj poseban film toplo preporučam svima, a posebno ljubiteljima žanra kojima bi trebao biti obvezno štivo za gledanje. Dobra priča, zanimljiva do samoga kraja, izvrsna gluma Levitta, te svježi pogled na klasični žanr.

Ocjena: 8/10