Bez ljubavi – Loveless 2017 Recenzija Filma

Trajanje filma: 02:07:00
Datum izlaska: 01.6.2017 (svjetska premijera)
U kinima od : 1 September 2017 (USA)
B i H 30.11.2017.
Hrvatska 30.11.2017.
Srbija 30.11.2017.

Bez obzira je li dizajniran kao alegorija moderne Rusije, niti jedan film u posljednjoj memoriji nije ispitivao rastuću prazninu ljudskih odnosa s takvim izražajnim silama kao što je Andrej Zvyagintsev. (Leviathan) Loveless, dražesna srca koja se šire oko para na rubu razvoda čije emocionalno zanemarivanje njihovog sina dovodi do razornih posljedica. Iako je film karakteriziran kao “mrtav”, osjećaj je više poput tuge i žaljenja što su mnogi danas izgubili sposobnost suosjećanja. U pratnji bogatog kaskadnog pjevanja Evgenya Galperina, film se otvara kada nas snimatelj Mikhail Krichman okružuje mirnom ljepotom ruske zime.

Roditelji koji zanemaruju dijete

Sivi dan na periferiji, tišina golih stabala prekrivenih snijegom, dječak se vraća kući iz škole i igra crvenom i bijelom trakom sa sigurnosnim prugama koju će baciti na grane stabla i gdje će ostati. Ova gesta započinje priču o Aloyshi (Matvey Novikov) i njegovim roditeljima Boris (Alexey Rozin, “Leviathan”), i Zhenya (Maryana Spivak) , obitelji usred procesa razvoda braka. Najnoviji film ruskog redatelja Andreja Zvyagintseva Loveless (Nelubov ‘) je dramski film koji će nam pokazati višeslojnu i bogatu priču o osjetilima.

Na samom početku filma svjedočimo verbalno brutalnoj svađi između supružnika u kojoj svaki od njih pokušava izbjeći da zadrži sina. Oboje već imaju nove partnere i vesele se napokon da se riješe svih uznemirujućih stvari i da u budućnosti imaju sretne životne okolnosti. Dok roditelji pretpostavljaju da Alyosha spava ili, što je vjerojatnije, uopće ih ne zanima hoće li ih čuti. Vidimo kako se dječak skriva iza vrata i tiho se rasprsne u suzama.

Vrhunac filma

Ovdje je jedan od dva najdjelotvornija vrhunca filma. Drugi vrhunac je traumatskog i srčanog dijela (drugi na kraju filma) uključuju dječaka, a moglo bi se pretpostaviti da njegov lik nije samo okidač priče, već i nešto više kao jezgra ideja predstavljenih u film. Rođen 2000. godine, nestao je 2012. godine (oba su datuma povezana s izborima u Rusiji), noseći crvenu jaknu (boju ljubavi) na fotografiji za traženje i ostavljajući plavu (boja predanosti i poštenja) kao jedini detalj pronađen od njega nakon njegova nestanka, lik Alyosha okvira i čini se da utjelovljuje promjenjivu atmosferu u društvu. Značajno, crvene i plave boje okreću se na kraju u bijelo-plavo-crveno odijelo Zhenya dok je trčala na treadmill na balkonu svog luksuznog novog stana. Oznaka ‘Rusija’ koja ukrašava njen kombinezon i, bez sumnje, ističe jednu od najcjelovitijih metafora, u kojoj je redatelj želio predstaviti svoju viziju.

Snimci kamerom su nevjerojatni! Bilo je zadovoljstvo gledati scene. Boje, kutovi i rječiti snimci koji su govorili sve! U prvih nekoliko sekundi kada su se prikazivale golo drveće i slomljeno drvo na jezeru, odmah je dala atmosferu da će nešto ići po zlu … Također je muzika je bila sjajna, ispunjava atmosferu …. Pojam, sajmovi, mržnja … sve se to osjećalo u muzici.

Zapitajte se?

Andrei Zvyagintsev u filmu Bez ljubavi naglašava pojedinosti, često simboličke, i koristi ih kao alat za prenošenje osobnih stavova i komentara o društvu. Bezbrižan je pun malih kodova koje bi gledatelj mogao dešifrirati u skladu s njegovim iskustvom i podrijetlom. Zvyagintsev se vješto igra sa stereotipima suvremenosti kao što su obitelj, uspjeh, politika i nacionalni identitet, a bilo bi suviše suživo da bi se povezalo samo s ruskim društvom. Često grubo i previše izravno, redatelj ravnodušno prožima svijet likova zajedno s atmosferom u kojoj žive. Prije svega, prema mišljenju redatelja, unatoč želji gledatelja da bez sumnje vjeruje njemu je vrlo jaka. Okruženje likova podržano je na pozadini pažljivo odabranim bitovima autentičnih televizijskih i radijskih programa koji odražavaju trenutnu političku i sociokulturnu državu, slučajni mali razgovori drugih heroja u filmovima rade na isti način.

U beskrajanima, gledatelj je ponekad mogao naći sebe pitajući se da li su heroji i njihova stvarnost često binarni. Uobičajeni sukob čovjeka i žene, želja da budu sretni i nesretna stvarnost, stagnirajuća birokracija policije i brz odgovor volontera koji traže Alyosha, gotovo bez nijansi. Kraj filma uklanja čak i ovu oskudnu raznolikost, što donosi iscrpan zaključak redatelja o suvremenoj ljudskoj duši svojoj ukupnosti. Zajedničko znanje koje se u najboljem slučaju moglo obilježiti izrazom Leo Tolstoj da su “sretne obitelji svejedne; svaka nesretna obitelj nezadovoljna je na svoj način “u ovom filmu to ne radi. U svojim novim “sretnim” obiteljima Boris i Zhenya jednako su izgubljeni, apatični i čak bez riječi. Čini se da bezuspješno idu dalje i mogu se pitati da li je moglo biti drugačije.

Bez ljubavi – LOVELESS Ocjena Filma: 3,5/5

IMDB Ocjena Filma:  Loveless (2017) on IMDb