The Straight Story (1999) Recenzija Filma

The Straight Story (1999)

Žanr: Avantura, Biografski, Drama
Godina: 1999
Redatelj: David Lynch
Producent: John Roach, Mary Sweeney
Glavne uloge: Sissy Spacek, Jane Galloway Heitz, Joseph A. Carpenter, Donald Wiegert. Richard Farnsworth, Tracey Maloney, Dan Flannery, Jennifer Edwards-Hughes. Ed Grennan, Jack Walsh, Max the Wonder Dog, Gil Pearson, Barbara June Patterson, Everett McGill, Anastasia Webb
Zemlja: Francuska, Engleska, SAD
Trajanje filma: 01:52:00
Datum izlaska: 21.05.1999 (svjetska premijera)

Kada vam neko spomene stvaralaštvo David Lynch-a, verovatno vam prvo padaju na pamet njegova ostvarenja poput Twin Peaks (1990-91), Lost Highway (1997) ili čak Eraserhead (1977), ali nikako i The Straight Story. Naime, odsustvo asocijacije Lynch-a sa ovim naslovom i ne čudi, s obzirom da je u pitanju potpuno atipično ostvarenje u odnosu na njegov izuzetno prepoznatljiv stil. Pri tome, nije najjasnije otkuda se Lynch rešio na adaptaciju priče zasnovane na istinitom događaju, iako se ne može reći da je to za njega potpuno atipično, ako uzmemo u obzir njegov film The Elaphant Man (1980), koji se takođe bavio stvarnom ličnošću. U svakom slučaju, ovo je film koji u velikoj meri odudara od prepoznatljivog stvaralaštva Davida Lynch-a. Sve ovo naravno ne znači da je ovo delo u bilo kojoj meri lošije od bilo kojeg drugog David-ovog filma, naprotiv, u pitanju je sjajan film. Ni bolji, ni lošiji, već jednostavno drugačiji.

The Straight Story Filmske Recenzije

Kao što ste iz uvoda već mogli zaključiti, film The Straight Story je baziran na istinitoj priči o Alvin Straight-u, koji na krajnje neuobičajen način prelazi 390 km, kako bi posetio svog bolesnog brata. Vezano za sam naslov filma, interesantno je pomenuti da je s obrziom na značenje Alvin-ovog prezimena Straight (prav, iskren, pošten), film kod nas verovatno bukvalno preveden kao Prava priča (umesto npr. Priča o Strejtu), očigledno se oslanjajući samo na informacije iz naslova. Ipak, prevod naslova je i ovako sasvim adekvatan.

Alvin Straight (Richard Farnsworth) je ratni veteran u poodmaklim godinama, koji živi sa svojom ćerkom Rose (Sissy Spacek). Na početku filma, saznajemo da je Alvin u dugogodišnjoj svađi sa svojim bratom Lyle-om (Harry Dean Stanton). Međutim, nakon saznanja da je Lyle imao infarkt, Alvin istog momenta odlučuje da ga poseti, putujući na motornoj kosilici. Doduše, u pitanju je kosilica koja je veličine manjeg traktora. I dalje je u pitanja kosilica prosečne brzine 8.0 km/h, pred putem od 390 km. Verovatno se pitate odakle Alvin-u ovako suluda ideja, kada postoje i jednostavniji načini putovanja? Naime, Alvin-ova motorna kosilica je jedino “prevozno sredstvo” kojim je u stanju da se vozi bez vozačke dozvole.

Alvin je čovek čvrstih principa

Alvin je čovek čvrstih principa, reklo bi se tvrdoglav, koji voli da ima kontrolu nad svojim postupcima i zahvaljujući tome, on ne voli da ga bilo ko drugi vozi, a u skladu sa tim ne koristi ni autobus, niti bilo koje drugo prevozno sredstvo koje isključuje njegovu kontrolu nad vozilom. Obezbedivši se hranom i svime za šta je mislio da će mu biti neophodno na ovom putu, Alvin kreće u svoju veliku avanturu.

U filmu The Straight Story nećete videti Lynch-eve elemente uvrnutih snova i nedokučive simbolike, već toplinu svakidašnjih ljudskih odnosa, koji ih podstiču da se upuste u nesvakidašnje emotivne postupke. Glavni akcenat je na jednostavim, ali vrlo jezgrovitim dijalozima, koji imaju veliku snagu zahvaljujući i vrhunskoj karakterizaciji likova. Pomenutu snagu jednostavnosti u ovom filmu možda najbolje ilustruje scena u kojoj Alvin i Rose, uz minimalno reči, uživaju u posmatranju oluje. Zanimljivo je pomenuti da je uprkos ovoj “uprošćenosti”, Lynch upravo ovaj film nazvao svojim najeksperimentalnijim delom, što na prvu loptu može zvučati apsurdno, ali sasvim razumljivo kada se u obzir uzme njegov celokupan filmski rad.

Gluma u filmu je svakako još jedan zupčanik

Ipak, nije sasvim isključeno da je Lynch ovom pričom želeo da kaže nešto više od puke naracije.  Potpuno je sigurno da je neko drugi pokušao to i da dokaže. Mi to definitivno nismo mogli da dokučimo, niti smo pokušavali. Jedno je sigurno, Alvin ima i svoju mračnu stranu, o čemu gledalac može zaključiti samo kroz mrvice informacija, koje se prosipaju kroz škrte segmente Alvin-ovih priča i tu su tek da zagolicaju maštu. Da li je to dovoljno za razvijanje alternativne teorije o ovom filmu, samo zato što je teško poverovati u Lynch-evu jednostavnost bez skrivenih namera, prosudite sami.

Gluma u filmu je svakako još jedan zupčanik koji čini da ceo mehanizam filma Straight Story funkcioniše savršeno skladno. Richard Farnsworth je za svoj prikaz Alvin-a nominovan i za Oskara, koji mu je izmakao u korist Kevin Spacey-a za film American Beauty (1999). Uprkos sjajnom performansu Farnsworth-a u ovom filmu, mora se priznati da je on u trci za Oskara ipak bio autsajder. Takođe, pomenuli bismo i sjajnu rolu Sissy Spacek, koja je odlično dočarala lik lako mentalno zaostale Rose. Ne treba zaboraviti ni jednog od Lynch-ovih omiljenih epizodista Harry Dean Stanton-a. U ulozi Alvinovog brata Lyle-a, o čijoj se ulozi na žalost nema puno reći. Obzirom da je njegovo učešće u ovom filmu zaista minimalno.

Badalamenti je i ovoga puta odradio sjajan posao

Kompozitor Angelo Badalamenti se sada već gotovo automatski povezuje sa filmovima David Lynch-a. Kao i u većini njihovih saradnji Badalamenti je i ovoga puta odradio sjajan posao. Celo ostvarenje samo dodatno začino svojom muzikom, koja je učinila da ovaj film bude kompletan na svim poljima.

Pitkost filma The Straight Story je u poređenju sa klasičnim delima Lyncha-a svakako veća. Što ujedno doprinosi i njegovoj prilagođenosti široj publici. Ipak, za ovaj film se nikako ne može reći da je komercijalan. Ukoliko iz nekog razloga izbegavate ili ne volite filmove ovog reditelja. Sa ovim filmom definitivno morate okušati sreću i pružiti mu šansu. Verujemo da ćete se iznenaditi.

Ocjena Filma: 4/5

IMDB Ocjena Filma: 8/10

Previous articleDostavljač – Delivery Man (2013) Recenzija Filma