Thursday, May 13, 2021

Mauritanac Dnevnik iz Guantanama – The Mauritanian (2021) Recenzija Filma

Temeljena na memoarima Mohamedoua Oulda Salahija, Mauritanac Dnevnik iz Guantanama, ova filmska adaptacija redatelja Kevina Macdonalda uspijeva iznijeti emocionalnu zamku, ali je potkopava uglavnom dosadan, pravni proceduralni pristup materijalu.

Film prati pravnu obranu i njihovu istragu protiv nezakonitog zatočenja i mučenja Salahija, za kojeg se sumnja da je igrao ulogu u napadima 11. rujna. Kao komentar na nedostatak pravnog postupka koji je uključen u istrage 11. rujna i užasne metode uključene u ispitivanja, Mauritanija radi dovoljno dobro. Međutim, ostatak filma pokazuje se uglavnom otmjenom vježbom u pričanju priča i razvoju likova.

Jodie Foster glumi žilavu odvjetnicu Nancy Hollander. Zagovornik međunarodnog prava i ljudskih prava, Hollander odlučuje zastupati zatvorenika iz Guantanama Mohamedoua Oulda Salahija (Tahar Rahim) kad shvati da je nepravedno zatvoren i pritvoren bez odgovarajućeg postupka koji zaslužuje. Iako je Salahi možda imao labave veze s teroristom koji je sudjelovao u napadima na SAD 11. rujna, tretiran je kao glavni osumnjičenik koji je podvrgnut intenzivnom ispitivanju i podnošenju ekstremnih tortura koje su podržale vlada i vojska. Dok Salahi i dalje očajnički čeka u svom zatvoru, vlada i vojska čine sve što mogu kako bi prikrili sve dokaze o pogrešnom činjenju što njegov slučaj čini najtežom i najzahtjevnijom bitkom.

Mauritanac Dnevnik iz Guantanama Filmske Recenzije

Uz adaptirani scenarij M.B. Traven, Rory Haines i Sohrab Noshirvani, redatelj Kevin Macdonald predstavlja uvjerljiv, ali neispravan i povremeno slab film koji prečesto prati pravni postupak brojevima. Iako se ovo može pokazati realističnijim, prilično nedostaje pristup kada je riječ o filmskom pripovijedanju. Međutim, film uglavnom djeluje zbog snage predviđenih poruka i utjecaja prikazivanja neobjašnjivo nehumanog postupanja sa zatvorenicima u Guantanamu.

Uz to, glumac Tahar Rahim unosi stvarnu i istinsku ljudskost u lik Mohamedoua Salahija. Lijepa je to nadahnjujuća izvedba koja nadilazi sve slabosti scenarija i režije. Humor, sarkazam, paralizirajući strah, tuga, nesklonost vjerovanju Hollanderu nakon što ga je godinama spalio zakon i otporna nada da će biti slobodan unatoč njegovom neprestanom maltretiranju, prikazani su u Rahimovoj izvedbi. Jodie Foster daje solidan nastup kao odvjetnica Nancy Hollander. Iako u pisanju pomalo nedostaje razvoja lika. Fosterov talent također pridonosi prijevodu lika na ekranu. Shailene Woodey također dobro izvodi emocionalno rastrganu i izmučenu Teri Duncan, mlađu i manje sezonsku odvjetnicu koja radi na slučaju s Hollanderom. Benedikt Cumberbatch glumi odvjetnika potpukovnika Stuarta Coucha, ali igra ga toliko široko da razvoj lika još više pati.

Film je u stanju uspješno izgraditi napetost, koja se postupno povećava što se više Hollander i Couch nailaze na otpor vlade – stotine redigovanih datoteka, pitanja bez odgovora, izbjegavanje i tajnost zataškavanja prožimaju film i rade na objašnjavanju odugovlačenju Mohamedouova slučaja. Štoviše, The Mauritanian nema apsolutno nikakvih nedoumica glede kritiziranja američke vlade, Bushove i Obamine administracije, niti užasa gdje je zaljev Guantanamo, a njegov pristup istodobno zahvaća i razara.

Osvježavajuće je jer se tim pričama često ne pridaje dovoljno pažnje ili se u potpunosti zaboravljaju, prebacuju kako bi se usredotočili na druga pitanja koja izbjegavaju da vlada bude odgovorna za svoje postupke. Macdonald je, međutim, uz pomoć Slahijevog pisanog djela potpuno svjestan zločina i zločina počinjenih nad Mohamedouom i mnogim drugima koji su još uvijek zatvoreni u Guantanamu. Hollander napominje Couchu da jednog dana zatvor neće biti ništa drugo do turistička atrakcija, a posjetitelji se pitaju što se točno tamo događalo i kako je trajao tako dugo. Teško je zamisliti da će ikad doći dan, ali Mauritanija je zastrašujući podsjetnik da su se takve stravične stvari svima događale i još uvijek događaju pred nosom. IMDB Ocjena Filma: 7.2/10

Mauritanac Dnevnik iz Guantanama (2021)
The Mauritanian

Žanr: Drama, Triler
Godina: 2021
Redatelj: Kevin Macdonald
Producent: Michael Bronner
Glavne Uloge Glumci: Jodie Foster, Tahar Rahim, Benedict Cumberbatch, Shailene Woodley
Zemlja: UK | USA
Trajanje filma: 129 min
Datum izlaska: 12.02.2021 (svjetska premijera)
U kinima od : Hrvatska, BiH 04.03.2021

Trailer Filma Mauritanac Dnevnik iz Guantanama:

Film je u stanju uspješno izgraditi napetost, koja se postupno povećava što se više Hollander i Couch nailaze na otpor vlade. Uz to, glumac Tahar Rahim unosi stvarnu i istinsku ljudskost u lik Mohamedoua Salahija. Fosterov talent također pridonosi prijevodu lika na ekranu.